utorak, 8. siječnja 2013.

"Oko Istanbula" i priča o jednoj zaljubljenosti


U Klovićevim dvorima u Zagrebu održava se izložba "Oko Istanbula" poznatog turskog fotografa Are Gülera. Njegove crno-bijele fotografije probudile su nostalgiju u meni te vam zato donosim djelić svoje priče o Istanbulu.



Prošle su me godine svi putevi vodili u – Istanbul. Ovaj grad, koji se proteže na dva kontinenta, u svakom je pogledu poseban. Pomislili ste možda, evo još jedne koja se “fura” na turske sapunice pa je brže bolje otišla vidjeti Onura, Sulejmana i druge. Budući da turske sapunice ne pratim, u Istanbul me odvela znatiželja te ljubav prema putovanjima i otkrivanju novog i drugačijeg.

Odlučiš se za Istanbul i suočiš se s predrasudama

Kada sam svijetu obzanila da putujem u Istanbul, prvi su komentari bili:
  •        “Kud baš tamo, hoćeš da te pokradu Turčini?!”
  •         “Što nisi mogla negdje gdje je sigurnije?”
  •          “Čuvaj stvari kao oči u glavi, tamo kradu na svakom koraku!”
  •        “Pazi da te ne otmu, siluju i prodaju za tepih, dva!”

Prije dva tjedna prijateljicu su mi pokrali u zagrebačkom noćnom klubu.
Prije mjesec, dva, tri su djevojke doživjele pokušaj silovanja u blizini mog kvarta.
Nedavno je poznanica pretrčavala cestu i udario ju je automobil. A, gle čuda, nije bila u Istanbulu! Prijateljicu je očito opljačkao “naš čovjek”.

Stoga sam sve loše komentare o Turskoj i “Turčinima” ignorirala, sjela u avion i odletila u grad, koji mi je nedugo nakon toga dospio na listu najdražih mjesta na ovoj našoj planeti.


Lako je zaljubiti se u Istanbul

Nakon što sam kročila na tursko tlo, prvi susreti s domaćim stanovništvom bili su više nego pozitivni. Dok smo gurali kofere po Sultanahmetu jedan stariji gospodin odmah nam je prišao i ponudio pomoć te nam objasnio gdje se nalazi naš hotel. Par koraka dalje, drugi gospodin nas je srdačno pozdravio, pitao od kuda smo i predložio nam najbolje restorane u okolici. 

Nitko me nije čudno gledao jer nemam zamotanu glavu niti mi pokušao oteti torbicu. Dapače, više smo mi izgledali začuđeno kada smo prvi put usred dana čuli, sa svih razglasa na svim džamijama, poziv na molitvu. Koliko god to nama bilo čudno, imalo je neku posebnu čar i lijepo je bilo vidjeti kako su svi predani svojim molitvama. Opet smo se uvjerili u pristupačnost lokalnog stanovništva dok smo na Grand Bazaaru dogovorali nižu cijenu i cjenkali se. Na azijskoj strani bilo se teže sporazumijeti s ljudima, ali trudili su se nogama i rukama objasniti nešto. Barem ovi mlađi. Jedan stariji gospodin nije bio zainteresiran za mlade turiste. Ali takvih ima na svakom koraku i u hrvatskoj metropoli. I to je razlika između Zagreba i Istanbula. Tamo nitko ne sliježe ramenima kada ga pitaš za pomoć, nego, ako ne zna, uputi te nekom drugom. Ili jednostavno sam pita nekog drugog.


U Istanbul se vrlo lako zaljubiti na prvi pogled. Grad ima dušu, a ljudi su topli i pristupačni. Čim provedeš malo vremena s njima sve predrasude, koje doneseš od kuće, ostaviš iza sebe. Spoj je to različitih kultura i simpatično je u moru džamija vidjeti najveću svjetsku katedralu – Aju Sofiju.

Aja Sofija noću

Aja Sofija iznutra

Ne možeš ostati ravnodušan kad pokraj tebe prolazi starija žena i na sebi ima maramu ili tesettür”, nakon nje prolaze žene u burkama, dok većina mladih žena bezbrižno hoda u trapericama i popularnim starkama.
Moje četverodnevno putovanje (pre)brzo je završilo i dan danas se s nostalgijom prisjetim Istanbula i njegovih stanovnika.

Onda si možete misliti koje je veselje zavladalo kada sam otkrila da se u Klovićevim dvorima održava izložba “Oko Istanbula” poznatog turskog fotografa Are Gülera! Bila je to prava prilika za obnoviti sjećanja. ;)

“Oko Istanbula” Are Gülera

Ara Güler jedan je od najvećih turskih fotografa današnjice. Rođen je 1928. godine u Istanbulu te je proglašen jednim od sedam najboljih fotografa na svijetu u izdanju “British Journal of Photography Year Book”, objavljenom 1961. u Velikoj Britaniji. Izlagao je na brojnim izložbama po svijetu  intervjuirao je i fotografirao mnoge slavne osobe poput Bertranda Russella, Winstona Churchilla, Pabla Picass, Salvadora Dalija te mnoge druge.


Prekrasne crno-bijele fotografije, izložene u Zagrebu, probudile su mi sjećanja i izazvale nostalgiju. Čudno je to kako se čovjek može vezati za grad u kratkom vremenu…


Organizatori izložbe u Zagrebu su Hrvatsko-turska udruga prijateljstva, galerija Klovićevi dvori i Ambasada Republike Turske u Zagrebu. Pokrovitelji izložbe su Ministarstvo kulture Republike Hrvatske i Ministarstvo kulture I turizma Republike Turske.


Izložba Gülerovih fotografija naprosto te vuku da ih doživiš te ih ne možeš zanemariti, baš kao ni Istanbul. Europljani ne poznaju dovoljno Istanbul i gaje određene predrasude prema turskoj kulturi koje, ako se samo malo potrude shvatiti ih, nestaju u trenu.


Fotografije imaju dušu. Možda tome još više pridonosi crno-bijela tehnika, no kroz njih doživiš upravo ono što bi svaki posjetitelj trebao doživjeti. Dašak grada, dašak ljudi. Svaki prikazani radosni susret i tvoj je susret. Svaki tužan rastanak je i tvoj rastanak.



Posjetite izložbu, no još bolje – posjetite Istanbul! Uvjerite se sami u taj spoj prošlosti, sadašnjosti i budućnosti te sami doživite osmijehe, susrete, rastanke koje nam Güler tako vjerno dočarava kroz svoje fotografije. Dopustite Istanbulu da vas obuzme i prepustite se novim spoznajama.

8 komentara:

Anonimno kaže...

Lijepo je to kad možeš samo sjesti u avion i otići :P

Šalu na stranu, slike su ti odlične a prikaz Istanbula jednostavan i zanimljiv. Predrasude su kod nas sasvim uobičajene i nimalo me ne čude, ali u posljednje vrijeme se i one razbijaju navalom turskih sapunica. Bilo bi dobro kad bi i naše sapunice prikazivali tamo pa da i mi povećamo broj turskih turista koji će jedva čekati vidjeti zagrebačku katedralu ;)

Unknown on 9. siječnja 2013. u 00:06 kaže...

Zaboravila sam dodati - sjesti u avion zahvaljujući jeftinoj ponudi Croatia Airlinesa i bukiranju hotela van sezone po najnižoj cijeni. :P
Ma samo čekaj kad oni otkriju našu Laru...

Maya on 9. siječnja 2013. u 00:37 kaže...

WOW! Fotke su mu predobre! Baš ti hvala što si mi ga otkrila! :D Evo moj dečko, inače fotograf, je sad u bedu jer su kao njegove loše, naspram Gulerovih :D

Nas dvoje smo isto bili u Istanbulu i bilo nam je odlično! Cijeli most (što spaja staru jezgru i novi dio grada) bio je pun ribičama, u svako doba dana! Stvarno ih je bilo lijepo za vidjeti. :) Nisam ni ja slušala predrasude o Turcima, iako mi je baka rekla da sam luda što idem tamo. :D Al ajde, vratila sam se živa i još joj donijela suvenir ;) Trudili smo se potrošiti novce jer je sve bilo jeftino! Živjeli smo na kebabu i njihovom Ajranu - vrsti jogurta..svakome bi preporučila da odu.

Ja sam provjerila sve moguće solucije i nisam putovala avionom kao Duška. Putovala sam vlakom od Zagreba do Beograda, pa smo u Beogradu uzeli kartu za Balkan Express vlak koji vozi po balkanu jel- košta €50 i možete se voziti 5 dana s njom. Možete kupiti i kartu za više dana, koja je naravno skuplja. Sve detaljne informacije možete saznati na ovoj temi na forum.hr http://www.forum.hr/showthread.php?t=538957 - sate sam provela surfajući po stranici, ali zahvaljujući iscrpnom istraživanju proveli smo 9 dana putovanja za svega 1500kn svaki. Unajmili smo sobu u malenom hostelu, točno ispod glavnog trga u Istanbulu. Cijena - sitnica! Sve hostele možete provjeriti na stranici: http://www.hostelbookers.com/?&gclid=CJP-1uX12bQCFcpZ3godkm4AMA na kojoj ne plaćate unaprijed ništa a ima jako puno hostela/campova, gostinjskih kuća/soba, koje možete rangirati po cijenama, rejtingu i slično! u svakom slučaju, bilo avionom ili vlakom, do Istanbula se isplati otići! :) Evo i moj članak na portalu za koji sam nekad pisala..sve detaljno piše :) Duška neće zamjerit jer taj portal ne živi više pa nemam koristi ako netko ode i pročita to. :P
http://drugacije.hr/putopisi/74-putopisi/426-tragovi-istanbula

Unknown on 9. siječnja 2013. u 00:40 kaže...

Ma i ja bih ti dala bod za ovo, ajde. ;P

Anonimno kaže...

Odličan post! Obožavam putovanja tako da mi je čitanje ovakvih tekstova pravi užitak! :)
I ja sam dobivala slične "savjete" kada sam putovala malo dalje, no nikad nisam doživjela ništa negativno. Kao što si i sama napisala, i kod nas se lako može desiti da te netko pokrade ili ti učini nešto još gore. Tako da uopće ne stoje komentari da je u takvim zemljama opasnije i da se trebamo paziti. Čak bi se usudila reći da bi mi se prije moglo nešto desiti u Zagrebu, a ne u nekom stranom gradu. :/

Unknown on 9. siječnja 2013. u 23:21 kaže...

Istina, ono što se može dogoditi vani, vjerojatnije će se dogoditi u Zagrebu.
Post me mami da spakiram kofere i odem u Istanbul, samo treba naći suputnika. :) Dobro je da kad otiđeš ovako daleko ima ljudi tamo koji su pristupačni i koji će ti pomoći, odmah se lakše diše. Želim ti još puno ovako odličnih putovanja, a svim zaljubljenicima u njih preporučam http://www.sta-zagreb.com/, tu studenti mogu naći jeftinija putovanja na sve destinacije svijeta. Ja sam čvrsto odlučila da ne otvaram šparavac prije nego uštedim za nekvo ovakvo putovanje. :)

Anonimno kaže...

Fotke su mi jako super i mislim da je divno posjetiti Istambul. Sada kad postoje jeftini letovi i još jeftinji hoteli svijet nam je na dlanu. Treba upoznati različite kulture i jednostavno uživati u njima bez obzira kakve su.

Unknown on 13. siječnja 2013. u 18:43 kaže...

Još jedna izbložba koju bih svakako voljela posjetiti.. A i Istambul :) Bila sam u Aziji ove godine i taj miks kultura, potpuno drugačijih ona naše europske mi je prekrasan. Da t se ponud prilika, bi li ošla studirat u Isnabul? :)

Objavi komentar

 

DJ's online world Copyright © 2012